Differentiëren met niveauverschillen in een onderwijscontext verwijst naar het aanpassen van het onderwijsproces om rekening te houden met de diverse vaardigheden, kennisniveaus en leerbehoeften van individuele leerlingen. Hier zijn enkele strategieën voor differentiatie op basis van niveauverschillen:

  1. Gepersonaliseerde instructie:

    • Bied differentiatie door instructiemateriaal aan te passen op basis van het huidige niveau van elke leerling. Voor gevorderde leerlingen kan dit betekenen dat ze worden uitgedaagd met complexere taken, terwijl leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, meer basisinstructie krijgen.
  2. Flexibele groepering:

    • Groepeer leerlingen op basis van hun niveau voor specifieke taken of projecten. Dit stelt leraren in staat om gerichte instructie te geven die aansluit bij het niveau van de leerlingen. Het kan ook samenwerking tussen leerlingen met verschillende niveaus bevorderen.
  3. Verschillende leermiddelen:

    • Bied een scala aan leermiddelen aan die geschikt zijn voor verschillende niveaus. Dit kan variëren van aanvullende materialen voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben tot aangepaste bronnen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
  4. Individuele begeleiding:

    • Besteed extra aandacht aan individuele leerlingen door middel van één-op-één begeleiding. Dit biedt de mogelijkheid om specifieke behoeften aan te pakken en meer diepgaande uitleg te geven aan leerlingen die dat nodig hebben.
  5. Aanpassing van evaluaties:

    • Pas beoordelingsmethoden aan op basis van het niveau van de leerling. Dit kan inhouden dat gevorderde leerlingen uitdagendere evaluaties krijgen, terwijl anderen beoordeeld worden op basis van hun begrip op een meer basisniveau.
  6. Zelfstandig leren:

    • Moedig zelfstandig leren aan door leerlingen keuzes te geven in de manier waarop ze informatie bestuderen of projecten voltooien. Dit stelt leerlingen in staat om op hun eigen tempo te werken en op hun eigen niveau uitdagingen aan te gaan.
  7. Ondersteuningsteams:

    • Overweeg het opzetten van ondersteuningsteams waarin leerkrachten samenwerken om te differentiëren voor verschillende niveaus. Dit kan inhouden dat er expertise wordt gedeeld en dat er gezamenlijk wordt gewerkt aan het voldoen aan de diverse behoeften van leerlingen.
  8. Continue evaluatie:

    • Voer regelmatig evaluaties uit om de voortgang van de leerlingen te beoordelen en pas de differentiatie aan op basis van hun ontwikkeling. Flexibiliteit is essentieel om ervoor te zorgen dat differentiatie effectief blijft.

Differentiëren op basis van niveau verschil is een uitdagende maar cruciale benadering om ervoor te zorgen dat elke leerling wordt uitgedaagd en ondersteund op een manier die past bij hun individuele behoeften.


Het gebeurt regelmatig dat wij operators krijgen van verschillende achtergronden.

Denk hierbij aan schoolverlaters, Mechanisch operators etc. Het basis niveau van deze groepen zijn zeer verschillend en vragen allemaal om een andere aanpak.

Daarom maak ik voor elk type leerling een maatwerk pakket wat het beste bij hem of haar past. Ook het inschakelen van andere diciplines ( technologie) is hier onderdeel van.